Halaman

Translate

Rabu, 27 Jun 2012

Afiqah: Pencarian


Kehilangan mayat Afiqah masih lagi satu misteri. Khabar angin tentang kehilangan mayatnya juga telah tersebar. Semasa sedang makan tengah hari di sebuah restoran “Mana agaknya pergi mayat Afiqah tu?” Azian bersuara.
  “Mungkin khabar angin yang tersebar tu memang betul.”kata Tunku.
  “Khabar angin?”Tanya Azian hairan.
  “Arwah tu dulu curang dengan suaminya. Dah macam-macam laki pakai. Sebab tu tanah tak terima.”Cerita Tunku.
  “Atau mungkin pembunuhnya telah curi mayatnya.”kata Iqram.
  “Motif?”Tanya Azian ringkas.
  “Wang.”jawab Iqram.
  “Maksud kau Iqram”Tanya Tunku dengan nada seorang kawan kerana mereka bukan sedang bertugas.
  “Organ dalaman mangsa boleh dijual dengan ribuan ringgit.”Balas Iqram
  “Betul juga tu.”kata Azian setuju. “Tapi kalu betul,ni bukanlah kes langgar lari.Tapi pembunuhan dengan sengaja.”sambung Azian.
  “Jadi pelanggaran tu dah dirancang?”Tanya Tunku.

                Pihak polis mencari kereta pelanggar lari itu di sekitar KL dan Selangor. Iqram,Tunku dan Azian mencari di sekitar kampong baru. Tiba-tiba Iqram terlihat sebuah bengkel kelas bawahan masih beroperasi walaupun jam telah menunjukkan pukul 1 pagi. “Berhentikan kereta.”kata Iqram.
  “Ada apa tuan?”Tanya Tunku sebaik sahaja memberhentikan kereta.
  “Bengkel tu.”Jawab Iqram ringkas dan terus turun dari kereta. Iqram memang seorang yang mempunyai firasat yang luar biasa. Tunku dan Azian mengikut Iqram kearah bengkel itu. Iqram mengetuk pintu bengkel itu. Bunyi bising dari dalam bengkel itu senyap serta merta. Seorang lelaki membuka pintu.
  “Inspektor Iqram.”iqram mengenalkan diri. “Boleh saya ‘melawat’ bengkel encik?”Tanya Iqram.
  “Ada waran?” Tanya lelaki itu.
  “Kalau encik sudi bekerjasama,kami akan lupakan yang encik masih lagi beroperasi pada waktu begini dan mengganggu orang sekeliling.” Kata Iqram.
                Setelah berfikir sejenak,lelaki itu pun membenarkan ketiga-tiga polis itu masuk. Pekerja-pekerja bengkel itu sedang membaiki sebuah kereta Naza Ria merah. “Tuan,Naza merah!” kata Azian.
  “Boleh saya tahu siapa pemilik kereta ini dan kenapa dengan kereta ni?” Tanya Iqram.
  “Jamal.Katanya dia kemalangan ketika keluar dengan kekasihnya dan ni kereta bapa kekasihnya yang diguna tanpa pengetahuan orang tua tu. Kerana takut di ketahui oleh bapanya,Jamal membayar saya untuk baik pulih kereta ni sebaik dan secepat mungkin.” Terang pemilik bengkel itu.
Tunku terus memeriksa kereta itu dan menjumpai cecair merah di sebalik kemekan kereta itu. Setelah diperiksa,cecair itu bukanlah cat,tetapi darah.”Tuan!” sarjan Tunku memanggil Iqram.

                Kira-kira jam 3 pagi,pihak polis memeriksa kereta itu. “Jamal ni orang sini ke?” Tanya Iqram.
  “Ya,tuan.” Jawab pemilik bengkel itu.
  “Boleh bagi saya alamat rumahnya?” Tanya Iqram.
  “Kejap.” Jawab lelaki itu.
Sambil menghulurkan kertas “Ini tuan.Kalau dia tiada di rumah,cuba tuan cari di alamat lagi satu.Itu tempat dia ‘bermain’.” Kata lelaki itu.
  “Bermain?” Tanya Azian.
Iqram,Azian dan Tunku menjejaki alamat yang diberi. Setibanya disana,Iqram mengetuk pintu rumah usang itu beberapa kali. Tetapi tiada apa-apa. Mereka bertiga mengeluarkan pistol dan Tunku memecahkan pintu rumah itu. Mereka memeriksa rumah itu.
  “Tiada siapa,tuan.” Azian melaporkan kepada Iqram.
Kemudian Tunku datang “Kosong.” Kata Tunku. Jamal tiada di rumah itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan